Blog

Hoe eet jij het liefste je groenten? Rauw of gekookt?

In groenten zitten veel vitaminen, mineralen, vezels en andere voedingsstoffen. Door ze rauw te eten, krijg je de meeste voedingsstoffen binnen. Maar is dat wel zo? En kan dat wel met alle soorten? Of is koken beter? Hoe eet je slim je groenten zodat je veel voedingsstoffen binnen krijgt.  

Door groenten rauw te eten krijg je de meeste voedingsstoffen binnen. Wanneer je groenten kookt, gaan er zeker voedingsstoffen verloren. En als ik aan mijn Beppe denk, die de sperziebonen wel drie uren op liet staan, dan ging er wel 70% van de voedingsstoffen verloren.

Spijsvertering
Groenten koken zorgt er voor dat de vertering makkelijker gaat. Dit komt omdat bij het koken de celwandstructuur openbreekt. Wanneer dit niet gebeurt, en je groenten rauw eet, kan het gebeuren dat je de groenten slecht verteerd. Dit kan leiden tot een opgeblazen gevoel, boeren, pijn in de maag en brandend maagzuur. Dus let op: eet je regelmatig rauwe groenten, kijk dan wat er gebeurt met je maag en buik. Blaast je buik op? Moet je boeren? Krijg je pijn in de maag? Simpele oplossing: de groenten even blancheren.

Opname van voedingsstoffen
Bepaalde voedingsstoffen worden makkelijker opgenomen door ons lichaam wanneer het gekookt wordt. Een voorbeeld is lycopeen. Dit zit in tomaten. De lycopeen in gekookte tomaten en tomatenpuree wordt veel makkelijker opgenomen dan rauwe tomaten. Een ander voorbeeld is spinazie. Hier zit ijzer in. Door dit even te wokken, neem je het ijzer veel gemakkelijker op. Een ander voordeel is dat je door de spinazie te wokken veel meer spinazie gaat eten omdat het nogal slinkt. Het vocht verdwijnt. Zo krijg je dus meer eten en dus meer voedingsstoffen binnen. Ook raak je minder snel verzadigd van gekookte groenten.

Afwisselen rauw en koken
Het nadeel van koken is dat bijv vit B1, foliumzuur en vit c verloren gaan. Het nadeel van rauw eten is dat je minder makkelijk ijzer, calcium en vit b2 opneemt. Oplossing???? Allebei eten. Afwisselen. Ik doe dit bijv door een salade te maken van gekookte groenten met rauwe groenten. Ik kook ’s avonds altijd extra groenten en gooi die de volgende dag door mijn salade. Kijk voor een lekker spitskool-wortel salade hier.

Goed kauwen
Mensen die snel eten en dus weinig kauwen, moeten oppassen met rauwe groenten. De celwandstructuur gaat namelijk niet open. Door goed te kauwen en door te koken lukt dit wel. Als je beide niet doet, dan kun je last krijgen van maagklachten. Wat ik dus doe is bijv kool blancheren, spinazie wokken, spitskool wokken. Je zou natuurlijk ook kunnen stomen, of koken. Bij deze laatste methode verdwijnen de meeste voedingsstoffen en moet je goed opletten dat je niet te lang kookt en niet teveel water gebruikt.

Welke groenten eet je het beste rauw?

• Sla, komkommer, paprika, bietjes, ui en broccoli

Welke groenten kun je beter koken als je een snelle eter bent?

• Koolsoorten, spruitjes, champignons

En deze groenten moet je altijd koken:

• Aardappelen, peulvruchten, aubergines

logo

 

Voedselcoöperatie Ús Iten

 Aesgewei 21

 8647 SH Sibrandabuorren

 info@usiten.nl

 Voorzitter Klaas Douma

 06 – 417 156 45