Veel gestelde vragen

Kan ik ook tussentijds bestellen/afhalen?

Bestellen in de webshop van Ús Iten kan wekelijks tussen zondag 10.00 uur en woensdag 22.00 uur. De bestelde artikelen kun je zaterdags tussen 10.30 en 12.00 ophalen bij Ús Hôf in Sibrandabuorren. Tijdens dit wekelijkse afhaalmoment zijn de marktmeesters aanwezig. Lukt het je niet om je bestelling dan op te halen, dan wordt jouw bestelling in het deel klaargezet en kun je deze op zaterdagmiddag ophalen. Er zijn dan geen marktmeesters aanwezig. Het verschuldigde bedrag kun je tijdens het ophaalmoment ter plekke met de pin voldoen of uiterlijk zondags per bank overmaken.

Let op: ben je geen lid van Ús Iten maar haal je wel bij ons jouw bestelling van de Streekboer Sneek af, dan kan dat alleen op zaterdags tussen 10.30 en 12.00. De verruimde afhaaltijd geldt alleen voor de leden van Ús Iten.

Moet ik beslist lid zijn van Ús Hôf om lid te kunnen worden van Ús Iten?

Nee hoor. Je kan ook losse groenten van Ús Hôf of een andere leverancier bestellen via Ús Iten en het bij Ús Hôf afhalen. Misschien heb je wel je eigen moestuin!

Moet ik beslist lid worden van Ús Iten als ik lid ben van Ús Hôf?

Nee, ook dat hoeft niet. Je kan een zelfoogstabonnement hebben bij Ús Hôf en verder geen andere biologische groenten willen bestellen. Twijfel je nog, neem dan een proeflidmaatschap van twee maanden en probeer Ús Iten gewoon uit.

Hoe gaat het met betalen?

De producten die je via de Streekboer hebt besteld worden na het afhaalmoment automatisch van je rekening afgeschreven. De producten die je via de webshop van Ús Iten hebt besteld worden ter plekke afgerekend met een pinbetaling of kun je, uiterlijk zondags, voldoen d.m.v. een bankoverschrijving.

Is er een minimale bestelhoeveelheid van producten?

Dat hangt van het product af, het ene wel, het andere niet. Dat wordt duidelijk aangegeven op de site.

Kan ik de producten thuis laten bezorgen?

Je kan een ander lid van de coöperatie vragen om de producten voor jou af te rekenen en mee te nemen. Bezorging aan huis doen we niet. We vinden het juist leuk om elkaar te leren kennen!

Hoe hoog is het opslagpercentage?

De Streekboer rekent 17% opslag op de prijs van de producent voor het transport, de organisatie van de website en de zoektocht naar lokale boeren. Hiervan krijgt onze coöperatie 0,50€ per besteller per keer voor gemaakte kosten.

Bij onze eigen webshop rekenen we dit eerste jaar 10% opslag op de groothandelsprijs voor het bekostigen van onze coöperatie. Dit percentage wordt jaarlijks vastgesteld door de Ledenvergadering op voordracht van de penningmeester.

Wat gebeurt er met die inkomsten van de coöperatie?

Daar worden de kosten van de coöperatie mee betaald. Er wordt in principe geen winst gemaakt.

Kan ik zelf bepalen welke klus ik voor de coöperatie ga doen?

Er is een aantal werkzaamheden te verrichten. Ieder huishouden draait mee in het ‘marktmeesterrooster’. Daarnaast kun je, als je dat leuk lijkt, werkzaamheden verrichten voor een werkgroep. In onderling overleg kun je aangeven waar je talenten liggen en wat past bij je fysieke vermogens. Vele handen maken licht werk. 

Hoe vaak moet ik mee helpen?

Per afhaalmoment zijn er in eerste instantie drie leden nodig als marktmeester. Hoe meer leden, hoe minder vaak je op het rooster staat. We verwachten ca. 4 x per jaar. 

Zijn alle leveranciers biologisch gecertificeerd?

Alle producenten van producten van ‘verder weg’ zijn biologisch gecertificeerd. Bij kleine lokale producenten die we zelf (leren) kennen en kunnen controleren is wat ons betreft geen certificaat nodig. Voor kleinschalige bedrijven zijn het vaak grote kosten om een certificaat te verkrijgen. We leggen hen wel naast de zelfde meetlat. Soms kunnen we juist door onze gezamenlijke koopkracht een lokale producent stimuleren over te stappen naar duurzame productie. In overleg kunnen we met hen een traject afspreken en toch alvast producten afnemen.

Verder werken we samen met de Streekboer. Hun selectiecriterium is lokaal boven duurzaam. Als er geen lokale duurzame producent of een producent zonder biokeurmerk, maar met duurzame productiewijze is, dan zoeken ze naar een reguliere lokale aanbieder. We zien het als onze taak om samen met de Streekboer op zoek te gaan naar lokaal duurzame producenten en als die er niet zijn te werken aan een nieuwe duurzame aanbieder van het betreffende product in onze regio. Dat kan dus ook een ‘overstappende’ producent zijn.

Wat moet ik doen als ik een klacht heb?

Als je een klacht hebt, probeer dat dan het liefst direct met de betreffende persoon of verantwoordelijke werkgroep te bespreken. Als je daar niet uitkomt dan kan je een mail sturen naar bestuur@usiten.nl.

Kan ik zelf ook een mogelijke leverancier aandragen?

Ja graag. Wel graag een duurzamee producent of daaraan gelijkwaardig. Stuur de gegevens van de leverancier en de reden waarom jij denkt dat we zijn of haar product in ons assortiment moeten opnemen naar producten@usiten.nl Dan onderneemt de werkgroep Producten en producentencontacten actie of ze nemen contact met je op waarom ze dat niet doen.

Kan ik ook tussentijds bestellen/afhalen?

Bestellen in de webshop van Ús Iten kan wekelijks tussen zondag 10.00 uur en woensdag 22.00 uur. De bestelde artikelen kun je zaterdags tussen 10.30 en 12.00 ophalen bij Ús Hôf in Sibrandabuorren. Tijdens dit wekelijkse afhaalmoment zijn de marktmeesters aanwezig. Lukt het je niet om je bestelling dan op te halen, dan wordt jouw bestelling in het deel klaargezet en kun je deze op zaterdagmiddag ophalen. Streekboerbestellingen kunnen ook vrijdags na 17.00 worden opgehaald. Het verschuldigde bedrag kun je tijdens het ophaalmoment ter plekke met de pin voldoen of uiterlijk zondags per bank overmaken.

Let op: ben je geen lid van Ús Iten maar haal je wel bij ons jouw bestelling van de Streekboer Sneek af, dan kan dat alleen tussen 10.30 en 12 uur. De verruimde afhaaltijd geldt alleen voor de leden van Ús Iten.

logo

 

Voedselcoöperatie Ús Iten

 Aesgewei 21

 8647 SH Sibrandabuorren

 info@usiten.nl

 Voorzitter Klaas Douma

 06 – 417 156 45

 

Reference Site